Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Význam prevence rizikových situací v domácnosti u dětí předškolního věku
ŽIŽKOVÁ, Martina
Cílem bakalářské práce je vypracovat a následně zrealizovat preventivní program pro děti předškolního věku zaměřený na rizikové situace v domácnosti. Dále zjistit, zda má připravený preventivní program vliv na bezpečnost dítěte předškolního věku. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje kapitoly zaměřující se na charakteristiku období předškolního dítěte, rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, diferenciaci úrazů a jejich prevenci. Dále obsahuje výsledky statistik o úrazovosti dětí. V praktické části je metodicky zpracován a zrealizován preventivní program v mateřské škole. Pro výzkumné šetření je využita metoda experimentu, kterého se zúčastnily předškolní děti ve dvou mateřských školách.
Podíl občanů na poskytování přednemocniční neodkladné péče
Špačková, Barbora ; Eislerová, Iva (vedoucí práce) ; Pekara, Jaroslav (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou poskytování přednemocniční neodkladné péče. Konkrétně jsem se zaměřila na žáky 8. a 9. tříd základních škol a jejich učitele. Cílem mé bakalářské práce bylo zjistit úroveň teoretických znalostí žáků základních škol a teoretické znalosti i praktické dovednosti jejich učitelů v oblasti první pomoci. Dále má práce zmapovat, kde obě skupiny své znalosti získaly. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část je členěna na jednotlivé kapitoly, které se zabývají nejprve vymezením pojmu první pomoc, jejím rozdělením a popisem jednotlivých záchranných složek. Další kapitoly jsou poté věnovány obecným zákonitostem poskytování první pomoci. Následuje stručná charakteristika jednotlivých stavů vyžadujících první pomoc se zaměřením na nejčastější úrazy dětí školního věku a jejich ošetření. Toto téma rozšiřuji o zástavu dýchání a krevního oběhu. Zmiňuji též intoxikaci alkoholem a drogami u této věkové skupiny. Empirická část seznamuje s metodikou a organizací výzkumného šetření, které jsem prováděla kvantitativní metodou formou dotazníkového šetření ve spojení s praktickými nácviky základní neodkladné resuscitace s učiteli. Dále nabízí vyhodnocení získaných dat a na závěr vyhodnocení stanovených cílů.
Podíl občanů na poskytování přednemocniční neodkladné péče
Špačková, Barbora ; Eislerová, Iva (vedoucí práce) ; Pekara, Jaroslav (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou poskytování přednemocniční neodkladné péče. Konkrétně jsem se zaměřila na žáky 8. a 9. tříd základních škol a jejich učitele. Cílem mé bakalářské práce bylo zjistit úroveň teoretických znalostí žáků základních škol a teoretické znalosti i praktické dovednosti jejich učitelů v oblasti první pomoci. Dále má práce zmapovat, kde obě skupiny své znalosti získaly. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část je členěna na jednotlivé kapitoly, které se zabývají nejprve vymezením pojmu první pomoc, jejím rozdělením a popisem jednotlivých záchranných složek. Další kapitoly jsou poté věnovány obecným zákonitostem poskytování první pomoci. Následuje stručná charakteristika jednotlivých stavů vyžadujících první pomoc se zaměřením na nejčastější úrazy dětí školního věku a jejich ošetření. Toto téma rozšiřuji o zástavu dýchání a krevního oběhu. Zmiňuji též intoxikaci alkoholem a drogami u této věkové skupiny. Empirická část seznamuje s metodikou a organizací výzkumného šetření, které jsem prováděla kvantitativní metodou formou dotazníkového šetření ve spojení s praktickými nácviky základní neodkladné resuscitace s učiteli. Dále nabízí vyhodnocení získaných dat a na závěr vyhodnocení stanovených cílů.
Rozvíjení kompetencí žáků základní školy v oblasti prevence dětských úrazů a poskytování první pomoci
Macháčková, Eva ; Hanušová, Jaroslava (oponent) ; Marádová, Eva (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá problematikou bezpečnosti a ochrany zdraví dětí. Konkrétně pojednává o dětské úrazovosti, její prevenci a poskytování první pomoci v případě úrazu či náhlého poškození zdraví. Cílem práce je zmapovat východiska dětské úrazovosti a míru prosazování trvalé aktivní prevence u vybraných žáků základních škol. Teoretická část obsahuje epidemiologická data o dětské úrazovosti, druhy úrazů z hlediska tělesného a duševního vývoje dítěte i prostředí, ve kterém k úrazům dochází, a vybraná preventivní opatření s tím, že největší pozornost je věnována školní úrazovosti, bezpečnosti a ochraně žáků a začlenění této problematiky do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Dále předkládá shrnutí právních hledisek poskytování první pomoci, doporučené postupy v jejím poskytování včetně aktuálních trendů a představení vzdělávacích programů a kurzů určených laické veřejnosti. Praktická část mapuje povědomí žáků devátých ročníků základních škol o bezpečném chování, jakožto primární prevenci úrazů, ale také jejich vědomosti, dovednosti a postoje k poskytování první pomoci. Tato zjištění jsou podrobena srovnání s názory a zkušenostmi jejich učitelů. Na základě těchto skutečností jsou v práci navržena doporučení pro pedagogickou praxi.
Úrazy dětí v domácnosti a při volnočasových aktivitách (se zvláštním zaměřením na shaken baby syndrom)
PRŮCHOVÁ, Dominika
Úrazy, které se stanou dětem v domácnosti, nebo při volnočasových aktivitách jsou nejčastějšími typy úrazů. Specifickou skupinou jsou úrazy způsobené třesením. Informovanost laické veřejnosti v České republice o Syndromu třeseného dítěte je téměř nulová. Základním předpokladem snížení úrazovosti je identifikace rizikových faktorů, které způsobují vznik úrazu nebo činí jedince zranitelnějším. Jedná se o faktory prostředí, zdravotní, chování a faktory socio-demografické a sociální. Cílem disertační práce je zmapovat úrazy dětí v domácnosti a při volnočasových aktivitách. Dílčím cílem je zmapovat užívání ochranných pomůcek k prevenci úrazů. Dalším cílem disertační práce je zmapovat informovanost rodičů o syndromu třeseného dítěte a dále zmapovat techniky uklidnování plačících dětí a pocity rodičů při tom. Metodou výzkumu je kvantitativní prospektivní výzkum, ke sběru dat jsou využity dva strukturované dotazníky. Sběr dat probíhal v letech 2009-14. První dotazník je zaměřen na získávání informací o úrazech dětí v domácnosti a při volnočasových aktivitách. Cílem studie je rozbor úrazů dětí ve věku 0-18 let. Druhý dotazník je zaměřen na syndrom třeseného dítěte a skládá se z několika dílčích okruhů: dětský pláč, techniky zvládání a tišení dětského pláče, pocity rodičů a informovanost o syndromu třeseného dítěte (SBS). Na základě těchto výsledků lze zkvalitnit přístup k primární prevenci úrazů dětí zvýšeným sledováním dítěte, zefektivněním preventivních postupů, zvýšenou dispenzarizací, kontrolou, případně zvýšením efektivity realizované primární úrazové prevence.
Znalostní předpoklady předlékařské první pomoci u pedagogů v mateřských školách
KOVÁŘÍK, Ondřej
Obsahem bakalářské práce s názvem Znalostní předpoklady předlékařské první pomoci u pedagogů v mateřských školách je stručné shrnutí akutních stavů a onemocnění vyskytujících se především u dětí předškolního věku. Teoretická část se zabývá vybranými úrazy. A to od těch nejzávažnějších (resuscitace, poruchy vědomí, dušení) až po ty méně závažné (např. zlomeniny). U každého z úrazů je stručně popsána patofyziologie, příznaky a na závěr poskytnutí předlékařské první pomoci. V této části je také popsáno, podle jakých zákonů jsou povinni se pedagogové v problematice první pomoci vzdělávat. Ke zpracování této části jsem nejčastěji používal obsahovou analýzu z odborné publikace. Druhá část, praktická, je věnována výzkumu, kde záměrem bylo zjistit znalosti první pomoci u pedagogů v mateřské škole. Výzkum probíhal metodou kvantitativní, a to formou dotazníků. Dotazník byl sestaven ze čtrnácti otázek. Tento dotazník byl vyplňován pedagogy nejčastěji při osobní schůzce přímo v mateřských školách v nejbližším okolí mého bydliště v Brně. Výzkum je zpracován do grafů s popisem. Výsledky odpovědí jsou uvedeny u každého grafu v procentech. Hypotéza, která byla na začátku výzkumu stanovena, se výzkumem nepotvrdila. Pedagogičtí pracovníci mají dostatečné znalosti z předlékařské první pomoci. Mají však mezery v oblasti nových poznatků první pomoci (např. resuscitace, dušení). V těchto případech by většina pedagogů jednala podle zastaralých norem. V dalších otázkách dotazníku převládaly především správné odpovědi. Zajímavým zjištění bylo, že polovina dotázaných neabsolvovala žádné školení první pomoci.
Problematika ošetřovatelské péče u dětských pacientů s úrazy z pohledu perioperační sestry
TRINKBAUEROVÁ, Eva
"Úraz je jakékoli neúmyslné nebo úmyslné poškození organismu, ke kterému došlo následkem akutní expozice termální, mechanické, elektrické či chemické energie a z následného nedostatku životně nezbytných energetických prvků či veličin, jako jsou kyslík či teplo." V každodenním životě se často setkáváme s lehkými úrazy, ale jen málokdo z nás si uvědomuje, že úrazy nejsou jen zlomenina nebo pohmožděnina. Skutečnost je ale taková, že úrazy mají ročně na svědomí tři sta dětských životů a jsou tak tradičně nejčastější příčinou úmrtí dětí. Jednou z důležitých osob podílejících se na záchraně takto postižených dětí je perioperační sestra. Ta plní jak roli poskytovatelky ošetřovatelské péče, tak i roli edukátorky, která je nezastupitelná jako součást prevence úrazů dětí a může tak významně ovlivnit dětskou úrazovost v dalších letech.
Četnost a příčiny úrazů u dětí v přednemocniční neodkladné péči
MINAŘÍKOVÁ, Petra
Úrazy dětí jsou největším nepřítelem a nejčastější příčinou úmrtí dětí. Každému úrazu předchází určitá nebezpečná situace a vždy je možné jí zabránit. Zdravotnická záchranná služba poskytuje odbornou přednemocniční neodkladnou péči. Na základě teoretických znalostí i praktických zkušeností zdravotnického záchranáře v přednemocniční neodkladné péči byly stanoveny dva výzkumné cíle. Cílem č. 1 bylo zmapovat počet dětských úrazů na oblastním středisku České Budějovice v letech 2004 až 2008. Cílem č. 2 bylo zmapovat situace, při kterých dochází ke vzniku úrazů u dětí všech věkových kategorií. Byly stanoveny tři hypotézy. Hypotéza č. 1: {\clqq}Větší četnost úrazů je u dětí žijících ve městě než na vesnicích``, nebyla potvrzena. Hypotéza č. 2: {\clqq}Nejčastější příčinou úrazu u dětí do 6 let je pobyt v domácím prostředí při nepozornosti jejich rodičů``, byla potvrzena. Poslední stanovená hypotéza {\clqq}Nejčastějšími příčinami úrazů u dětí od 6 do 18 let jsou dopravní nehody a aktivní sporty``, byla potvrzena. Je efektivnější investovat do preventivních aktivit snižující počet a závažnost úrazů u dětí. Budeme-li se starat o prevenci úrazů, sníží se počet smrtelných úrazů.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.